Tworzenie kostki Rubika w Blenderze to świetny sposób na naukę modelowania 3D oraz pracy z materiałami i animacją. W tym poradniku przeprowadzę Cię przez każdy krok, od utworzenia prostych klocków, przez ich ułożenie, aż po nałożenie tekstur i ewentualną animację. Skorzystamy z wersji Blender 3.x.
Tworzenie podstawowego klocka
- Uruchomienie Blendera: Otwórz Blender i zacznij od nowego projektu (plik > nowy > general).
- Dodanie sześcianu:
- W domyślnym widoku powinieneś mieć już sześcian. Jeśli nie, dodaj go: Shift + A > Mesh > Cube.
- Skalowanie sześcianu:
- Skaluj sześcian, aby był proporcjonalny do klocka kostki Rubika. Przykładowe wartości: S > 0.95, aby uzyskać subtelnie mniejszy sześcian.
- Pamiętaj, że na kostce Rubika poszczególne elementy są lekko oddzielone, stąd niewielkie skalowanie.
- Dodanie zaokrągleń:
- Aby dodać zaokrąglone krawędzie, wejdź w tryb edycji (Tab), wybierz wszystkie krawędzie (A), a następnie dodaj modyfikator Bevel (Ctrl + B). Możesz ustawić liczbę segmentów np. na 3 dla gładkiego zaokrąglenia.
- Ustawienie materiału:
- W panelu po prawej stronie przejdź do zakładki „Material Properties” (ikona kuli).
- Kliknij „New”, aby dodać nowy materiał. Nadaj mu nazwę np. „Plastik”. Ustaw kolor na biały lub czarny, w zależności od tego, jakie klocki chcesz stworzyć. Wartość Roughness ustaw na 0.5, aby uzyskać efekt matowego plastiku.
Tworzenie całej kostki Rubika
- Duplikowanie klocków:
- Wracając do trybu obiektowego (Tab), duplikuj stworzony klocek, aby utworzyć całą siatkę 3x3x3.
- Najłatwiej to zrobić, kopiując i przesuwając klocek wzdłuż osi X, Y i Z. Aby kopiować: Shift + D, a następnie przesuwaj o np. 2 jednostki wzdłuż odpowiednich osi (G + X, G + Y, G + Z).
- Powtórz ten krok, aby utworzyć całą kostkę Rubika.
- Grupowanie klocków:
- Wybierz wszystkie klocki i połącz je w jedną grupę (Ctrl + J). Teraz Twoja kostka Rubika jest jednym obiektem.
Nakładanie kolorów
- Podział klocków na ściany:
- Aby uzyskać różne kolory na każdej ścianie, będziemy musieli rozdzielić naszą kostkę na pojedyncze elementy.
- Przejdź do trybu edycji, wybierz jedną z ścianek kostki i stwórz nowy materiał (przykładowo zielony).
- Wybierz odpowiednie ściany i przypisz im nowy materiał (Assign).
- Tworzenie pozostałych kolorów:
- Powtórz powyższy proces dla pozostałych ścian kostki Rubika (czerwony, niebieski, żółty, pomarańczowy, biały).
Dodawanie detali i tekstur
- Detale na środkowych klockach:
- Na środkowych klockach każdej ściany dodaj małe wytłoczenia lub grawerki, aby dodać realizmu. Użyj modyfikatora Boolean lub tekstur z mapowaniem normalnym.
- Dodanie tekstury plastiku:
- Aby uzyskać efekt realistycznego plastiku, możesz dodać delikatne tekstury na powierzchniach każdego klocka. Możesz to zrobić, importując teksturę z zewnątrz lub tworząc ją samodzielnie w programie Blender.
Animacja (opcjonalnie)
- Ustawienie ruchu:
- Możesz stworzyć animację obracania kostki Rubika. W trybie obiektowym wybierz środkowe klocki jednej ze ścian i ustaw klucz położenia (I > Rotation).
- Przesuń się na inną klatkę w osi czasu i zmień rotację, aby kostka się obróciła. Zapisz nowy klucz.
- Dodanie płynności ruchu:
- Aby uzyskać bardziej płynny ruch, możesz edytować ścieżkę animacji w edytorze krzywych (Graph Editor). Przeciągnij krzywe, aby nadać im pożądany kształt.
Rendering
- Ustawienie światła i kamery:
- Dodaj światło w scenie (Shift + A > Light > Point) i umieść je nad kostką.
- Ustaw kamerę, aby obejmowała całą kostkę (Shift + A > Camera).
- Skieruj kamerę na kostkę Rubika, aby uzyskać odpowiedni kadr. Możesz ustawić widok na kamerę przy pomocy 0 na klawiaturze numerycznej.
- Ustawienia renderingu:
- Przejdź do zakładki Render Properties i wybierz odpowiednie ustawienia, np. Cycles jako silnik renderujący, dla uzyskania bardziej realistycznego efektu.
- Ustaw liczbę próbek (Samples) na 128 lub więcej dla lepszej jakości renderingu.
- Renderowanie:
- Kliknij Render > Render Image, aby wygenerować ostateczny obraz Twojej kostki Rubika.
Zapis i eksport
- Zapis projektu:
- Zapisz projekt jako plik .blend (Ctrl + S), aby móc do niego wrócić w przyszłości.
- Eksportowanie obrazu:
- Po zakończonym renderingu możesz zapisać obraz w formacie .png lub .jpg, klikając Image > Save As.
Podsumowanie
Gratulacje! Udało Ci się stworzyć kostkę Rubika w Blenderze. Dzięki temu projektowi nauczyłeś się podstaw modelowania, pracy z materiałami oraz animacją. Kontynuuj eksperymenty z Blenderem, aby odkrywać nowe możliwości tego potężnego narzędzia.