niedziela , 13 października 2024

Jak stworzyć kostkę rubika w programie Blender?

Tworzenie kostki Rubika w Blenderze to świetny sposób na naukę modelowania 3D oraz pracy z materiałami i animacją. W tym poradniku przeprowadzę Cię przez każdy krok, od utworzenia prostych klocków, przez ich ułożenie, aż po nałożenie tekstur i ewentualną animację. Skorzystamy z wersji Blender 3.x.

Tworzenie podstawowego klocka

  1. Uruchomienie Blendera: Otwórz Blender i zacznij od nowego projektu (plik > nowy > general).
  2. Dodanie sześcianu:
    • W domyślnym widoku powinieneś mieć już sześcian. Jeśli nie, dodaj go: Shift + A > Mesh > Cube.
  3. Skalowanie sześcianu:
    • Skaluj sześcian, aby był proporcjonalny do klocka kostki Rubika. Przykładowe wartości: S > 0.95, aby uzyskać subtelnie mniejszy sześcian.
    • Pamiętaj, że na kostce Rubika poszczególne elementy są lekko oddzielone, stąd niewielkie skalowanie.
  4. Dodanie zaokrągleń:
    • Aby dodać zaokrąglone krawędzie, wejdź w tryb edycji (Tab), wybierz wszystkie krawędzie (A), a następnie dodaj modyfikator Bevel (Ctrl + B). Możesz ustawić liczbę segmentów np. na 3 dla gładkiego zaokrąglenia.
  5. Ustawienie materiału:
    • W panelu po prawej stronie przejdź do zakładki „Material Properties” (ikona kuli).
    • Kliknij „New”, aby dodać nowy materiał. Nadaj mu nazwę np. „Plastik”. Ustaw kolor na biały lub czarny, w zależności od tego, jakie klocki chcesz stworzyć. Wartość Roughness ustaw na 0.5, aby uzyskać efekt matowego plastiku.

Tworzenie całej kostki Rubika

  1. Duplikowanie klocków:
    • Wracając do trybu obiektowego (Tab), duplikuj stworzony klocek, aby utworzyć całą siatkę 3x3x3.
    • Najłatwiej to zrobić, kopiując i przesuwając klocek wzdłuż osi X, Y i Z. Aby kopiować: Shift + D, a następnie przesuwaj o np. 2 jednostki wzdłuż odpowiednich osi (G + X, G + Y, G + Z).
    • Powtórz ten krok, aby utworzyć całą kostkę Rubika.
  2. Grupowanie klocków:
    • Wybierz wszystkie klocki i połącz je w jedną grupę (Ctrl + J). Teraz Twoja kostka Rubika jest jednym obiektem.

Nakładanie kolorów

  1. Podział klocków na ściany:
    • Aby uzyskać różne kolory na każdej ścianie, będziemy musieli rozdzielić naszą kostkę na pojedyncze elementy.
    • Przejdź do trybu edycji, wybierz jedną z ścianek kostki i stwórz nowy materiał (przykładowo zielony).
    • Wybierz odpowiednie ściany i przypisz im nowy materiał (Assign).
  2. Tworzenie pozostałych kolorów:
    • Powtórz powyższy proces dla pozostałych ścian kostki Rubika (czerwony, niebieski, żółty, pomarańczowy, biały).

Dodawanie detali i tekstur

  1. Detale na środkowych klockach:
    • Na środkowych klockach każdej ściany dodaj małe wytłoczenia lub grawerki, aby dodać realizmu. Użyj modyfikatora Boolean lub tekstur z mapowaniem normalnym.
  2. Dodanie tekstury plastiku:
    • Aby uzyskać efekt realistycznego plastiku, możesz dodać delikatne tekstury na powierzchniach każdego klocka. Możesz to zrobić, importując teksturę z zewnątrz lub tworząc ją samodzielnie w programie Blender.

Animacja (opcjonalnie)

  1. Ustawienie ruchu:
    • Możesz stworzyć animację obracania kostki Rubika. W trybie obiektowym wybierz środkowe klocki jednej ze ścian i ustaw klucz położenia (I > Rotation).
    • Przesuń się na inną klatkę w osi czasu i zmień rotację, aby kostka się obróciła. Zapisz nowy klucz.
  2. Dodanie płynności ruchu:
    • Aby uzyskać bardziej płynny ruch, możesz edytować ścieżkę animacji w edytorze krzywych (Graph Editor). Przeciągnij krzywe, aby nadać im pożądany kształt.

Rendering

  1. Ustawienie światła i kamery:
    • Dodaj światło w scenie (Shift + A > Light > Point) i umieść je nad kostką.
    • Ustaw kamerę, aby obejmowała całą kostkę (Shift + A > Camera).
    • Skieruj kamerę na kostkę Rubika, aby uzyskać odpowiedni kadr. Możesz ustawić widok na kamerę przy pomocy 0 na klawiaturze numerycznej.
  2. Ustawienia renderingu:
    • Przejdź do zakładki Render Properties i wybierz odpowiednie ustawienia, np. Cycles jako silnik renderujący, dla uzyskania bardziej realistycznego efektu.
    • Ustaw liczbę próbek (Samples) na 128 lub więcej dla lepszej jakości renderingu.
  3. Renderowanie:
    • Kliknij Render > Render Image, aby wygenerować ostateczny obraz Twojej kostki Rubika.

Zapis i eksport

  1. Zapis projektu:
    • Zapisz projekt jako plik .blend (Ctrl + S), aby móc do niego wrócić w przyszłości.
  2. Eksportowanie obrazu:
    • Po zakończonym renderingu możesz zapisać obraz w formacie .png lub .jpg, klikając Image > Save As.

Podsumowanie

Gratulacje! Udało Ci się stworzyć kostkę Rubika w Blenderze. Dzięki temu projektowi nauczyłeś się podstaw modelowania, pracy z materiałami oraz animacją. Kontynuuj eksperymenty z Blenderem, aby odkrywać nowe możliwości tego potężnego narzędzia.

About Klovy

Założyciel serwisu klovy.pl. Moje zainteresowania to: informatyka, słuchanie muzyki (najbardziej typu: Disco Polo, Dance, Pop itp.), czy również sporty (zarówno letnie jak i zimowe). Lubię także pomagać wielu osobom, szczególnie w branży IT, stąd zamysł o platformie Klovy.

Check Also

Konfiguracja narzędzia Tipply dla streamerów – krok po kroku

Tipply to narzędzie umożliwiające odbieranie donacji w trakcie transmisji na żywo. Jego konfiguracja może wydawać …

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *