Modelowanie samochodu w Blenderze to zaawansowany proces, który wymaga cierpliwości, umiejętności i czasu. Poniżej znajdziesz szczegółowy przewodnik, który przeprowadzi cię przez podstawowe kroki od koncepcji do gotowego modelu 3D.
Krok 1: Przygotowanie projektu
- Zbierz referencje: Zanim zaczniesz, zbierz jak najwięcej zdjęć referencyjnych samochodu, który chcesz wymodelować. Znajdź zdjęcia z różnych perspektyw: przód, bok, tył, góra oraz detale, takie jak światła, koła czy grille.
- Ustawienie planów referencyjnych w Blenderze:
- Otwórz Blender i przejdź do trybu „Object Mode”.
- Przejdź do widoku z przodu (naciśnij klawisz 1 na klawiaturze numerycznej).
- Dodaj obraz referencyjny (Shift + A > Image > Reference).
- Wczytaj obrazy referencyjne z przodu, z boku, z tyłu i z góry, ustawiając je w odpowiednich widokach (front, side, top).
Krok 2: Tworzenie podstawowego kształtu samochodu
- Dodaj sześcian:
- Dodaj sześcian (Shift + A > Mesh > Cube) i dopasuj jego wielkość do ogólnych proporcji samochodu.
- Modelowanie podstawowego kształtu:
- Przejdź do trybu „Edit Mode” (Tab) i zacznij modyfikować wierzchołki, krawędzie i powierzchnie (Vertex, Edge, Face select), aby dopasować sześcian do kształtu samochodu.
- Użyj narzędzi takich jak Extrude (E), Scale (S), Move (G), aby tworzyć kształt nadwozia.
- Pamiętaj o często zmienianiu widoków (np. front, side, top), aby upewnić się, że model jest zgodny z referencjami.
- Tworzenie głównych cech nadwozia:
- Zacznij od maski, dachu, bagażnika i boków. Ważne jest, aby najpierw skoncentrować się na ogólnym kształcie, a szczegóły dodawać później.
- Podziel siatkę w miejscach, gdzie potrzebujesz więcej detali, używając narzędzia Loop Cut (Ctrl + R).
Krok 3: Tworzenie detali
- Tworzenie otworów na okna:
- Zaznacz odpowiednie powierzchnie w miejscach, gdzie mają być okna.
- Użyj narzędzia Inset (I), aby utworzyć ramki okien, a następnie Extrude (E), aby wciągnąć je do środka.
- Modelowanie reflektorów i świateł:
- Dodaj nowe geometryczne obiekty dla reflektorów i świateł.
- Użyj narzędzi jak Boolean Modifier, aby wyciąć otwory w nadwoziu na światła.
- Tworzenie felg i opon:
- Dodaj cylinder i dostosuj go do kształtu opony. Użyj narzędzia Subdivision Surface do wygładzenia krawędzi.
- Felgi mogą być modelowane osobno, używając narzędzia Spin lub Array do tworzenia powtarzających się wzorów.
- Detale nadwozia:
- Dodaj wszelkie detale, takie jak lusterka boczne, wycieraczki, anteny, itp.
- Użyj narzędzia Mirror Modifier, aby szybko kopiować elementy na drugą stronę samochodu.
Krok 4: Wygładzanie i przygotowanie do renderowania
- Wygładzanie siatki:
- Użyj narzędzia Subdivision Surface Modifier do wygładzenia kształtu samochodu. Uważaj, aby nie przesadzić, ponieważ może to prowadzić do utraty detali.
- Ręcznie poprawiaj siatkę tam, gdzie jest to konieczne, aby uzyskać pożądany efekt.
- Materiały i tekstury:
- Przejdź do zakładki „Shading” i dodaj nowe materiały. Zastosuj różne materiały do różnych części samochodu, takich jak lakier, metal, szkło, plastik.
- Tekstury mogą być dodane do detali, takich jak wzory na oponach, logo czy siatki wentylacyjne.
Krok 5: Ustawienie sceny i renderowanie
- Dodanie świateł:
- Dodaj odpowiednie oświetlenie do sceny, aby podkreślić kształt i detale samochodu. Możesz użyć świateł punktowych, reflektorów oraz HDRI do oświetlenia globalnego.
- Ustawienie kamery:
- Dodaj kamerę do sceny i ustaw ją tak, aby uzyskać atrakcyjne ujęcia samochodu.
- Renderowanie:
- Wybierz silnik renderowania (Cycles lub Eevee) w zależności od potrzeb i jakości, którą chcesz osiągnąć.
- Wybierz odpowiednie ustawienia renderowania (rozdzielczość, liczba próbek, denoising) i uruchom renderowanie.
Krok 6: Postprodukcja
- Edytowanie renderu:
- W zakładce „Compositing” możesz dodać efekty postprodukcyjne, takie jak głębia ostrości, korekcja kolorów, lub dodanie efektów świetlnych.
- Zapisanie i eksport:
- Po zakończeniu edycji, zapisz swoje renderowane obrazy lub animacje w odpowiednim formacie.