Witaj w 5 części nauki HTML, JavaScript
Tym razem poznajemy podstawy JS.
1. Co to jest JavaScript?
JavaScript jest jednym z trzech podstawowych języków używanych do tworzenia stron internetowych, obok HTML i CSS. Jest to skryptowy język programowania, który umożliwia interakcję z elementami strony, manipulację treścią i reakcję na działania użytkownika.
Przykładowy kod:
console.log('Witaj, JavaScript!');
Opis:
Kod powyżej wyświetli w konsoli przeglądarki komunikat „Witaj, JavaScript!”. Jest to podstawowy przykład działania JavaScript, który pokazuje, jak używać funkcji console.log() do wyświetlania danych w konsoli.
2. Zmienne i Typy Danych
JavaScript jest językiem dynamicznie typowanym, co oznacza, że nie trzeba określać typu danych zmiennej podczas deklaracji. Typy danych w JavaScript obejmują liczby, łańcuchy znaków, wartości logiczne (true/false), obiekty, tablice i wiele innych.
Przykładowy kod:
let liczba = 10;
let tekst = 'Witaj, JavaScript!';
let prawda = true;
console.log(liczba, tekst, prawda);
Opis:
W powyższym przykładzie tworzymy trzy zmienne: liczba przechowującą liczbę całkowitą, tekst przechowujący łańcuch znaków i prawda przechowujący wartość logiczną. Dzięki console.log() wyświetlamy dane
let – 'zmienna’, możemy w dowolnym momencie zmienić jej wartość.
3. Operatory i Warunki
JavaScript obsługuje wiele operatorów arytmetycznych (+, -, *, /), logicznych (&&, ||, !) oraz porównania (==, ===, !=, !==, <, >, <=, >=). Warunki, takie jak instrukcje (if, else if i else), pozwalają wykonywać różne bloki kodu w zależności od spełnienia warunku.
Przykładowy kod:
let x = 10;
let y = 5;
if (x > y) {
console.log('x jest większe od y');
} else {
console.log('y jest większe lub równe x');
}
Opis:
W tym przykładzie sprawdzamy warunek, czy zmienna x jest większa od zmiennej y. Jeśli warunek jest spełniony, wyświetli się komunikat „x jest większe od y„, w przeciwnym razie wyświetli się komunikat „y jest większe lub równe x„.
4. Pętle
Pętle w JavaScript pozwalają wykonywać bloki kodu wielokrotnie, dopóki określony warunek jest spełniony. Istnieją różne rodzaje pętli, takie jak for, while i do…while, które można używać w zależności od potrzeb.
Przykładowy kod:for (let i = 0; i < 5; i++) {
console.log('Iteracja numer ' + i);
}
Opis:
Powyższy kod wyświetla komunikat „Iteracja numer [numer iteracji]” pięć razy, zaczynając od 0 i kończąc na 4, zgodnie z warunkiem pętli.
5. Funkcje
Funkcje w JavaScript pozwalają na grupowanie zestawu instrukcji w celu wykonania określonego zadania. Funkcje mogą przyjmować argumenty i zwracać wartości, co sprawia, że są one wysoce modularne i wielokrotnego użytku.
function dodaj(a, b) {
return a + b;
}
let wynik = dodaj(5, 3);
console.log('Wynik dodawania: ' + wynik);
Opis:
W tym przykładzie definiujemy funkcję dodaj, która przyjmuje dwa argumenty (a i b) i zwraca ich sumę. Następnie wywołujemy tę funkcję, przekazując jej argumenty 5 i 3, a wynik zapisujemy w zmiennej wynik. Ostatecznie wyświetlamy wynik dodawania w konsoli.
Koniec 🙂
Po przeczytaniu tego artykułu, powinieneś być w stanie:
- Tworzyć proste skrypty JavaScript, które wykonują podstawowe operacje, takie jak wyświetlanie komunikatów,
- Rozumieć koncepcje zmiennych, typów danych i operacji matematycznych w JavaScript, co pozwoli Ci na
przechowywanie informacji i wykonywanie obliczeń w swoich skryptach. - Wykorzystywać instrukcje warunkowe (if, else if, else) do podejmowania decyzji w zależności od spełnienia określonych warunków w Twoim kodzie.
- Korzystać z pętli (for, while, do…while) do wielokrotnego wykonywania bloków kodu, co pozwoli Ci na automatyzację powtarzalnych zadań.
- Definiować i wywoływać funkcje w celu organizacji kodu i wykonywania określonych działań, co sprawi, że Twoje skrypty będą bardziej modułowe i łatwiejsze do zarządzania.